Avondlezing: Het anti-racismebeleid van de EU (NL)

21-10-2024

Hoewel de Europese Unie een actieplan tegen racisme lanceerde, blijken er tal van obstakels bij het realiseren van de doelstellingen. Intersectionele discriminatie gaat over de complexe verhouding tussen racisme en andere sociale vormen van discriminatie op basis van bijvoorbeeld gender en klasse.

In deze avondlezing delen twee experten hun inzichten over deze kwesties. Nozizwe Dube zal spreken over de manier waarop intersectionele discriminatie vervat zit in het Europees Recht, met een focus op de rechtspraak van het Hof van Justitie. Nyanchama Okemwa zal het hebben over haar ervaringen met lobbywerk tegen racisme op EU-niveau, meer bepaald vanuit het Europees Netwerk Tegen Racisme.

• Dr. Nozizwe Dube, doctoraatsonderzoeker EU-recht aan Universiteit Maastricht
  • Nyanchama Okemwa, voorzitter van The European Network Against Racism (ENAR)
  • Prof. Jan Orbie, UGent - moderator

Plaats